Welkom op onze website!

 

Tjaden Woonbiologie informeert en adviseert haar klanten over diverse producten en diensten die kunnen bijdragen aan een prettigere leefsfeer en een betere energiehuishouding in uw woning, uw bedrijf of dierenverblijf.

Tegenwoordig staan veel mensen 's ochtends vermoeider op dan dat zij de avond daarvoor naar bed gingen, of transpireren hevig tijdens de slaap. Hoofdpijn, slaapstoornissen, bedplassen bij de kleineren onder ons, maar bijvoorbeeld ook concentratiestoornissen, kunnen worden veroorzaakt door het slapen in een belaste slaapkamer.

Deze belasting kan diverse oorzaken hebben. Wij zullen ons hier zo veel mogelijk beperken tot drie van deze mogelijke oorzaken.

  1. Belasting veroorzaakt door o.a. zendmasten, wifi routers en mobiele telefoons (elektrosmog)
  2. Belasting veroorzaakt door natuurlijk energiebanen (geopathogene belasting)
  3. Belasting veroorzaakt door slechte ventilatie



1. Elektrosmog

Elektropathogene belasting wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van elektriciteitsleidingen en elektrische apparatuur in de woning. Met name belastend is apparatuur rond de slaapplaats, zoals: 

  • waterbed
  • elektrische deken
  • dect-telefoon
  • draadloos modem
  • elektrische wekker (veelal vlak naast het hoofd)
  • oplader draadloze telefoon
  • elektrisch verstelbaar bed
  • audio apparatuur
  • smartphone of mobiele telefoon (wordt met name door jongeren onder het kussen gelegd)
  • verlengsnoeren onder het bed
  • Xbox (zolang de stekker nog ingeplugd is geeft de xbox hoge velden af)

 

2. Geopathogene belasting

Geopathogene belasting bestaat uit twee soorten, namelijk natuurlijke en technische.

Geo betekent aarde en dus eigenlijk ook de energie die uit de aarde en de kosmos komt. Vroeger noemde men deze energie aardstralen, omdat de energie vanuit de kosmos de aarde binnendringt en vervolgens dezelfde aarde ook weer verlaat. De wichelroedelopers van destijds dachten dat deze energie uit het binnenste van de aarde kwam; vandaar de benaming aardstralen. Tegenwoordig spreken we van aardnetten; het zogenaamde ortogonaal- en het diagonaal net, van onderaardse waterlopen en breuken in de aardkorst. Met behulp van een lecherantenne zijn we in staat deze energieën te lokaliseren en vervolgens te neutraliseren.

Naast deze natuurlijke geopathogene belasting bestaat er ook nog een vorm van belasting die het gevolg is van energie afkomstig van radarinstallaties en gsm-, 3G-, 4G-, WiMax- en C2000 en binnenkort de 5G zendmasten. Deze energieën zijn praktisch op dezelfde manier meetbaar als de natuurlijke, en zijn eveneens te neutraliseren om een gezonder en prettiger leefklimaat tot stand te brengen.

 

3. Slechte ventilatie

In de afgelopen jaren (vanaf 1999) hebben wij talloze woningen onderzocht. In nagenoeg alle woningen blijkt er onvoldoende te worden geventileerd. Alleen het raam op een kier, of de ventilatieroosters openzetten is vaak niet voldoende. Een volwassen mens heeft ongeveer 25 kubieke meter verse lucht per uur nodig. Met andere woorden een kamer van 4 x 3 meter moet ieder uur worden ververst. In 1 uur tijd loopt het Co2 gehalte in een slecht of niet geventileerde ruimte vaak op tot alarmerende waarden. Naast een verhoogd Co2 gehalte blijkt vaak dat er een tekort aan negatieve ionen in de lucht aanwezig is. Hoe minder negatieve ionen er in de lucht aanwezig zijn, hoe moeilijker er doorgaans zuurstof wordt opgenomen door de longen. Ionen raken hun lading kwijt bij veelvuldig gebruik van kunststoffen. Ook is vaak gebleken dat in gebieden waar hoge elektromagnetische velden worden gemeten er bijna geen negatieve ionen meer meetbaar zijn.

Een ander effect van slechte ventilatie is, dat de luchtvochtigheid kan gaan stijgen. Een te hoge luchtvochtigheid geeft al snel schimmelvorming op de muren. De meeste schimmels zijn overigens zeer slecht voor de gezondheid. Een te hoge luchtvochtigheid heeft nog een ander negatief effect. Het kost veel meer energie om vochtige lucht op te warmen, dan droge lucht. Het zal velen vreemd in de oren klinken maar een goede ventilatie scheelt u in de stookkosten.
 

Hieronder een artikel van 29 mei 2018 uit 'The Optimist

 

Uit cijfers van het RIVM blijkt dat de gemiddelde mens 85 procent van de tijd binnen zit. Zeventig procent hiervan brengen we door in ons eigen huis. Maar hoe creëer je nou een zo gezond mogelijk binnenklimaat?

Natuurlijk is het van belang om regelmatig naar buiten te gaan. Maak bijvoorbeeld elke dag een wandeling of ga op de fiets of lopend naar je werk, de supermarkt of een andere bestemming. Toch is het voor iedereen belangrijk om een gezond binnenklimaat te hebben.

1. Houd regelmatig een grote schoonmaak
Je huis hoeft echt geen toonzaal te zijn, maar wel is het belangrijk om het stof aan te pakken en dus regelmatig alle meubels af te stoffen en de stofzuiger te pakken. Pak ook regelmatig de planken waar spulletjes op staan aan, open kasten en de televisie en computer. Deze plekken worden al sneller overgeslagen terwijl hier zich juist veel stof op kan vormen. Maak alles schoon met de juiste middelen en droog het ook weer af om vocht te voorkomen. Dit is belangrijk omdat stof een belangrijke voedingsbron is voor micro-organismen, schimmels en bacteriën. Geef ze zo min mogelijk kans door ze zo min mogelijk voeding te geven.

2. Zorg voor voldoende ventilatie
In de lente, zomer en herfst doen we al snel de ramen open, maar in de winter gebeurt dit minder vaak. Toch is ventilatie erg belangrijk, het hele jaar door. Door een raam of deur open te zetten zorg je voor frisse, verse lucht. De lucht die we vervuild hebben, wordt weer naar buiten vervoerd en daar komt verse lucht voor in de plaats. Maar niet alleen zorgt ventilatie voor frisse lucht, ook is het belangrijk om gezondheidsklachten als astma, hoesten en benauwdheid te verminderen en helpt het tegen huisstofmijt omdat het huis minder vochtig is door te ventileren. In tegenstelling tot wat je misschien verwacht zijn huizen waar regelmatig het raam open staat minder vochtig dan potdichte huizen. Zorg daarom het hele jaar door voor voldoende ventilatie. Zet je ventilatieroosters open en zet een raampje op een kier. Als je thuis bent, natuurlijk.

3. Let op vocht
Het kan soms aantrekkelijk zijn om de deur open te zetten tijdens het douchen, maar is dat niet heel gezond. Door de deur open te zetten trekt er namelijk een hoop vocht door de rest van je huis. Beter kun je daarom de ventilator aanzetten of een raampje open. Ook kun je korter douchen en de douche goed nadrogen door het opgespatte ramen van muren en schermen te verwijderen. Hetzelfde wordt aangeraden voor de ruimte waarin de wasmachine staat: hou de deur dicht en zet een raampje open of de ventilator aan.

Als je in een gezond binnenklimaat leeft, zul je ook merken dat je minder gezondheidsklachten als hoofdpijn, vermoeidheid en ademhalingsklachten hebt.

ATTENTIE:

Niets op deze site is bedoeld ter vervanging van medisch advies of behandeling. Behandelde producten en inzichten, zijn ter ondersteuning, en niet ter vervanging, van de reguliere medische gezondheidszorg. Bezoek een dokter voor medisch advies en behandeling.

Internationale Therapeutenbeurs